ANNA NAWROT Wyprzedaż
Otwarcie: 14.11.2025, godz.: 18.00
Czynna do: 31.12.2025, w godz.: WT.-SOB. 12.00-18.00
Tytuł wystawy nawiązuje do używanych przeze mnie materiałów, pochodzących z second handów i wyprzedażowych okazji, z których wykonywałam obrazy i obiekty. Wyprzedaż oznacza również wietrzenie magazynów, pozostawienie miejsca wolnego, bez ciężaru historii.
Skoncentrowałam się na tkaninie, którą spaja idea recyklingu, oraz autorskiej dzianinie. Do wykonania prac wykorzystuję szycie, haft, włóczkę i szydełko. Część z nich to patchworkowe wizerunki kobiet. Nadałam im imiona, związane z historią, kulturowym stereotypem i symboliką. Inne to obiekty i obrazy z włóczki, które kojarzę z anatomią. Osobną grupę stanowią minimalistyczne obrazy abstrakcyjne.
Ekspozycja wieńczy 40-lecie istnienia niekomercyjnej Galerii Białej w Lublinie, którą miałam przyjemność kierować od samego początku. Wystawie towarzyszy wydawnictwo pt. wspomnieniA, w którym przypominam wydarzenia i osoby obecne w długiej historii Galerii Białej.
Serdecznie zapraszam,
Anna Nawrot
ZWIASTUN WYSTAWY:
Dźwięk: Muzyka elektroniczna, z mocnym bitem, który narasta i zmienia się w środku filmu, a wycisza pod koniec.
Audiodeskrypcja filmu:
[Film „ANNA NAWROT Wyprzedaż” to zwiastun wystawy wyreżyserowany przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Film przedstawia montaż wystawy artystki Anny Nawrot, kierowniczki Galerii Białej. Na korytarzu galerii z białymi ścianami pokrytymi czarnymi rysunkami i półkolistym sklepieniem przechodzi kobieta z siwymi krótkimi włosami, w okularach i bluzie z różnokolorowymi elementami na białym tle. Artystka skręca do sali po prawej, a kamera jedzie dalej prosto zatrzymując się na pionowym plakacie na planszy reklamowej. Plakat to zdjęcie. Na tle jasnożółtej ściany, starsza kobieta trzyma przed sobą czerwony kwadratowy obraz, zrobiony na szydełku, w ten sposób, że zasłania jej twarz od oczu i ciało do pasa. Widoczne jedynie czoło i krótkie siwe włosy, palce trzymające po bokach obraz i reszta ciała do dołu. Kobieta ubrana jest w długą ciemną sukienkę. Na samej górze czerwone napisy ANNA NAWROT / Wyprzedaż. Następnie kamera podąża za artystką, która pokazuje po kolei swoje prace. W sali z szarymi ścianami kobieta przenosi swoje prace a reszta leży na kamiennej podłodze, w tle drabina. Są to kwadratowe kolorowe obrazy zszyte z różnych materiałów i wzorów w technice kolażu. Pionowy i poziomy kolaż fotograficzny w czarnych ramach oparte o ścianę. Artystka odchyla rzędy kolorowych sczepionych ze sobą kwadratowych obrazków zrobionych na szydełku, potem same czerwone. Oddala się i wchodzi do biura przez drzwi w tle. W pomieszczeniu biurowym na ścianach powieszone gęsto jedna obok drugiej poziome oprawione w ramy makatki, tkaniny dekoracyjne do wieszania na ścianach, tutaj przedstawiające przeróżne krajobrazy, jednak uzupełnione o postaci i motywy wycięte z koszulek zakupionych w taniej odzieży. Kobieta na tym tle wyciąga i pokazuje oprawione w czarne ramki małe pionowe fotografie, następnie duże kolorowe obrazy kolaże z tkanin. Palcem wskazuje na pracy na czerwone łzy, które wyszyła lecące z oczu dwóch młodych dziewczyn. Podnosi prace sczepione w kolumnie po trzy kwadratowe tkaninowe obrazki z wyszytymi tekstami i słowami. Na pierwszym planie leży żółto-pomarańczowo-czarny wzorzysty obrazek z koralikami, który raz jest wyostrzony, raz jest rozmazany, a w tle kobieta podnosi czarne ubranko, które potem pokazuje blisko do kamery. Jest to fartuszek szkolny z białym kołnierzykiem i wyszytymi na nim dużymi literami imionami dziewczynek z klasy. Zdejmuje z wysokiego parapetu w innej części biura manekina na ubrania z powieszoną na nim kolorową podomką, sukienką, z doszytymi elementami, której przygładza dłonią plecy. Artystka wskazuje dłonią na patio galerii na poziome drewniane półki, na których leżą różne obiekty o różnych kształtach w kolorze czerwonym zrobione na szydełku, jeden z nich zdejmuje i bierze do rąk. Następnie w sali z białymi ścianami i kulistymi sklepieniami, na dużej ścianie stoi o niego oparty duże czerwone koło, którego dotyka. Na zbliżeniu dotyka wystające czerwono-czarne elementy z innego czerwonego obrazu obiektu zrobionego na szydełku. Dotyka coś w otwartej drewnianej szafie, w której również znajdują się czerwone małe obiekty. W sali z czarnymi ścianami i szarą podłogą pokazuje prace zrobione z kolorowych krawatów. Zwinięte w koła, ułożone w mandale, promieniste koła, oparte o ścianę, wiszące na niej, leżące na podłodze lub trzymane przez nią w ręce. Wygładza je, głaszcze, gestykuluje. Widoczny również manekin bez głowy z ułożonymi na nim krawatami składającymi się na suknię. Zbliżenie na czerwony tamborek haftowany włóczką, ze złotym napisem w jego centrum: egoizm. Po bokach obiekty owinięte w czerwoną włóczkę. Zbliżenia na elementy i fragmenty obrazów zrobionych na szydełku. Artystka i kobieta z rudymi włosami w kucyk znoszą po dwa obrazki schodami do sali poniżej, widzimy je nieco z góry, bo widoczne są również kolorowe obrazy kolaże rozłożone na podłodze z początku filmu. Szybka sekwencja kadrów ze zbliżeniami na poszczególne bardzo kolorowe elementy tych prac. Ostatnie kadry to artystka w jednej z sal, widzimy jej plecy, opiera się prawym bokiem o ścianę, patrzy w głąb na czerwone prace w otwartej drewnianej szafie. Początkowo tło jest ostrzejsze, jednak jej postać się wyostrza a tło rozmywa. W tym czasie na całym kadrze wyświetlają się białe napisy: ANNA NAWROT / Wyprzedaż / Sejl / wernisaż czternastego listopada dwa tysiące dwudziestego piątego, piątek, godzina osiemnasta / czynna do trzydziestego pierwszego grudnia / od wtorku do soboty w godzinach dwunasta do osiemnastej / Galeria Biała / Centrum Kultury w Lublinie / ulica Peowiaków dwanaście / wejście pierwsze z lewej. Znikają i pojawiają się następne: wideo / montaż: Marcin Studziński / muzyka: Roman Rumyantsef. Po chwili artystka sięga ręką w prawą stronę i stopniowo gasi światło, aż robi się czarno. Kiedy to robi pojawia się białe logo Galerii Białej, które zostaje na czarnym tle.]

