MARIUSZ KRUK
/ arI sz kRU
Otwarcie: 25.03.2022, godz.: 18.00
Czynna do: 6.05.2022, w godz.: WT-SOB 12.00-18.00

Mariusz Kruk zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy obiekty i instalacje. Jest także autorem krótkich form poetyckich. Na wystawie prezentuje przede wszystkim asamblaże, do których stworzenia służą tkaniny, tektury, drewniane listwy, ścinki papieru, folie, sznurki, metal, plastik, aluminium, a nawet instrumenty muzyczne i inne gotowe przedmioty. Jego dzieła nawiązują w pierwszym oglądzie do estetyki znanej z prac konstruktywistów. Otwierają szerokie spektrum skojarzeń i interpretacji, związanych z obserwacją świata, widzianego jako wieloplanowy byt. Odkrywają związki znaczeniowe, badając relacje natury i kultury w odniesieniu do ludzkiej egzystencji – również w kontekście twórczości artystycznej. Dla Artysty poznanie odbywa się w procesie kreacji wizualno-znaczeniowych skrótów myślowych.
Mariusz Kruk urodził się w 1952 roku. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Poznaniu. W 1983 roku założył grupę artystyczną Koło Klipsa, z którą był związany do 1987 roku. Jego twórczość na przestrzeni lat ewaluowała – od poetyckich i rozbudowanych do bardziej oszczędnych w formie dzieł. Artysta związany jest z Poznaniem, gdzie wykłada na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz.
W Galerii Białej w 2012 roku odbyła się pierwsza jego wystawa indywidualna, zaś w 2019 prezentowaliśmy kilka obiektów Artysty w ramach zbiorowej wystawy Kojarz kolaż.
___
GRAFIKA: Mariusz Kruk, Bez tytułu 2018, drewno, karton, tektura, sznur, podobrazie, rama, skrzypce, tkanina, 250x56x10 cm
___
Mariusz Kruk / arI sz kRu
Вернісаж виставки: 25.03.2022, год. 18:00
Галерея Біла (Galeria Biała) / вхід вільний
Маріуш Крук (Mariusz Kruk) займається живописом, малюнком, створює об’єкти та інсталяції. Він також є автором коротких поетичних форм.
На виставці він в основному представить асcамбляжі, для створення яких використовує тканини, картон, дерев’яні планки, клаптики паперу, фольгу, мотузки, метал, пластики, алюміній, музичні інструменти та інші готові вироби. На перший погляд, його реалізації відносяться до художніх творів конструктивістів. Вони відкривають широкий спектр асоціацій та інтерпретацій. Відкривають семантичні відносини, досліджують взаємозв’язок природи й культури стосовно людського буття, також у контексті художньої творчості. Все це поглиблюється спостереженням за світом, що розглядається як різноманітне існування. Для художника пізнання світу відбувається в процесі творення художньої креації, також за допомогою візуальних розумових ярликів.
Napisy: kliknij przycisk na pasku wyświetlania CC i wybierz Polski
Audiodeskrypcja filmu/audiowstęp:
[Film MARIUSZ KRUK „/ arI SZ kRU” to relacja z wystawy wyreżyserowana przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Kadr wypełniony czarnymi przestrzennymi literami przyklejonymi do jasnożółtej ściany. Tworzą tytuł wystawy „/ arI SZ kRU”. Na jasnożółtej ścianie pozioma duża praca imitująca kartkę papieru w kratkę z zapisanymi częściowo literami, ciężko rozpoznać słowa. Nad pracą czarnymi literami napis Mariusz Kruk „/ arI SZ kRU”, poniżej pracy napis dwudziestego piątego marca do szóstego maja dwa tysiące dwudziestego drugiego Galeria Biała / Centrum Kultury w Lublinie. Ten kadr przez chwilę jest nieruchomy, w szybkim tempie zmienia się tylko przechodząca obok publiczność. Kolejne ujęcia z sali Patio, gdzie za chwilę zacznie się wernisaż wystawy. Pokazywany jest przestrzenny tytuł wystawy oraz praca z kartką papieru, a na ich tle wchodzący do sali ludzie. Kolejne kadry to trzy osoby stojące pod owym naklejonym na ścianę tytułem wystawy. Kobieta, która tłumaczy na język migowy, kuratorka mówiąca przy mikrofonie oraz artysta. Przez cały film ten kadr przeplata się z publicznością zwiedzającą kolejne sale na wystawie oraz zbliżeniami na prace artysty. Do tych prac należą rysunki oprawione w drewniane brązowe i czarne ramy, formy rzeźbiarskie, obiekty, asamblaże, czyli trójwymiarowe kompozycje złożone z przedmiotów gotowych takich jak tkaniny, tektury, drewniane listwy, ścinki papieru, folie, sznurki, metal, plastik, aluminium, a nawet instrumenty muzyczne i inne. Niektóre z prac oprawione są w specjalne gabloty, ramy, inne zawieszone są na ścianach, jeszcze inne stoją bezpośrednio na podłodze. W międzyczasie jest też urywek malującego rysunek na korytarzu Mariusza Tarkawiana, który czarnym tuszem na białej ścianie odmalowuje wybrane motywy z tej wystawy. Ostatni kadr to praca z kartką w kratkę i artysta, który pod nią przechodzi. Z lewej strony na dole pojawiają się małe białe litery: zdjęcia / montaż: Marcin Studziński / muzyka: Auxjack – Zen Den.]
Napisy: kliknij przycisk na pasku wyświetlania CC i wybierz Polski
Audiodeskrypcja filmu/audiowstęp:
[Film MARIUSZ KRUK „/ arI SZ kRU” to zwiastun wystawy wyreżyserowany przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Cały film to sekwencja niekiedy szybko zmieniających się kadrów z fragmentami prac Mariusza Kruka, będąca zbiorem kolorowych wrażeń. Kadr sali wystawowej z wpadającym przez szklany dach światłem słonecznym. Dwie ściany. Na tej z lewej strony w kolorze jasnożółtym pozioma duża praca imitująca kartkę papieru w kratkę z zapisanymi częściowo literami, ciężko rozpoznać słowa. Po prawej stronie ściana ciemnoszara z gęsto przybitymi poziomymi drewnianymi deskami. Kadr wypełniony przestrzennymi literami przyklejonymi do jasnożółtej ściany. Tworzą napis „/ arI SZ kRU”. Poprzednia duża kartka w zbliżeniu. Plamy różnego koloru i fragment skrzypiec. Szary karton z niebieskimi półksiężycami. Trójkątna dziura wypełniona papierem. Czarne małe koło z którego wychodzi nić. Kamera obraca się wokół. W powiększeniu widać większy fragment tej pracy. Fioletowe ciemniejsze i jaśniejsze paski z żółtymi kołami i plamami geometrycznymi pomarańczowego, niebieskiego i odcieni różu. Piórka różowe i niebieskie. Śrubki, kolorowe paski, narysowane kolorowe kreski, słomka w kolorowe paski. Pomarańczowy plastikowy kwiatek. Rozostrzone kolorowe słomki. Przerwana obręcz metalowa na tle białej ściany na metalowym prostokącie jak postument. Żółte piórko na wierzchołku. Kolorowe rulony i czarne strzałki. Gwoździe z zawiązanymi na nich sznurkami. Blachy aluminiowe poskręcane do siebie śrubami. Fragmenty drewnianych listew z wkręconymi śrubami, kolorowe geometryczne kształty na tekturze. Kolorowe maźnięcia pędzlem. Za przezroczystą szybką cienkie patyczki z kolorowymi paskami. Widok fragmentu zarysowanego czarnym tuszem białego korytarza z plakatem wystawy Mariusza Kruka, na którym jest widoczny jeden z obiektów złożonych z kolorowych części desek i skrzypiec. Czarne przestrzenne litery tworzące tytuł wystawy „/ arI SZ kRU” na jasnożółtej ścianie poruszają się i powiększają w kadrze. Ostatnie ujęcie to kadr początkowy z pracą kartką z nieczytelnymi słowami. Obok po prawej na czystej ścianie pojawiają się czarne napisy: Mariusz Kruk / arI SZ kRU / dwudziestego piątego marca dwa tysiące dwudziestego drugiego godzina osiemnasta / Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie / mniejszymi białymi literami niżej: zdjęcia / montaż: Marcin Studziński / muzyka: Andreas Dahlback – Fast Driver.]