CEZARY KLIMASZEWSKI Dobra rada
Otwarcie: 10.09.2010, godz.: 18.00
Czynna do: 1.10.2010, w godz.: pon.-pt. w godz. 11.00-17.00

Dobra rada, czyli Powrót do przyszłości w reżyserii Cezarego Klimaszewskiego
W zetknięciu z propozycjami Cezarego Klimaszewskiego czy to indywidualnymi czy też powstałymi w wyniku współpracy kolektywu Pawilon Stabilnej Formy, za każdym razem ulegamy wrażeniu, że artysta postawił sobie za zadanie szturm obranego miejsca. Dzieje się tak niezależnie od tego czy atakuje galerię czy też jak w ostatnim przypadku kościół. Jednakże nigdy nie jest to gest anarchisty, mający na celu jedynie wymierzenie ciosu w zastany porządek. Klimaszewski jest raczej ironistą subtelnie odwracającym znaczenia mimo, iż do tego zadania przeważnie używa broni, pod ciężarem której zastana rzeczywistość miałaby się autentycznie ugiąć. (…)
W Galerii Białej Cezary Klimaszewski przedstawia propozycję, która jest już indywidualną kontynuacją wcześniejszego przedsięwzięcia. Dobra rada, bo taki tytuł przyświeca temu projektowi, to, ujmując rzecz najprościej, propozycja podziemnego kościoła, który byłby alternatywą dla istniejącego, jednocześnie godząc wymogi sakralnej przestrzeni z pogwałconą ideą FO. Głównym komponentem wystawy wydaje się być centralnie ustawiona makieta prezentująca bryłę forsowanej propozycji. W jej sąsiedztwie autor umieścił również relief ilustrujący kościół widziany z góry, z warstwowo nachodzącym na siebie systemem pomieszczeń i korytarzy. Ponadto artysta przedstawia między innymi grafiki, ilustrujące plan owej struktury z różnych kątów widzenia, jak i odręczny rysunek projektu Hansena, zakładający decentralizację gotyckiego kościoła św. Jana w Gdańsku. Wszystko to, łącznie z czarno białym filmem wideo prezentującym odwrócony lot samolotu filmującego zaistniały „dramat”, znajduje się pomiędzy dwiema fotografiami różnej wielkości. Jedna zdradza nam jaki kształt miało osiedle w swojej pierwotnej postaci, natomiast druga, wykonana z tej samej perspektywy, wprowadza nas w aktualny stan rzeczy. W osobnym pomieszczeniu odnajdujemy film wideo, w którym artysta przemierza wnętrza pozostałej części domu kultury tuż przed jego zupełnym zburzeniem, zestawiając swój spacer z obrazami równania tego zabytku z powierzchnią ziemi, przez ekipę budowlaną.(…)