XX-lecie Galerii Białej

IRENA NAWROT Autoportret z córką

Otwarcie: 10.12.2004, godz.: 18.00

Czynna do: 7.01.2005, w godz.: pon.-pt. w godz. 11.00-17.00

Minolta DSC

Irena Nawrot zajmuje się od ponad dwudziestu lat fotografią. Zdjęcia czarno-białe poddaje wielokrotnemu, żmudnemu procesowi kolorowania. To jedna z charakterystycznych cech jej zdjęć. To również rozpoznawalny znak, dzięki któremu identyfikujemy jej fotografie.

Prezentowane na obecnej wystawie najnowsze prace w znacznym stopniu minimalizują ten procesualny wątek, bowiem utrzymane są w tonacji delikatnej sepii. Pojawiają się istotne szczegóły, takie jak oczy lalek, strużki wosku, szkiełka czy sztuczne kwiaty.

Matka i córka przedstawione są jako kobiety, które okrywa wspólna suknia, uniemożliwiająca rozdzielenie oraz sugeruje podobny los obu. W środkach kwiatów są umieszczone portrety z różnych lat życia artystki.

Nie wysychające łzy, przyklejone do papieru i oko konika bujanego wprowadzają nostalgiczną aurę z minionego czasu, tworzą rodzaj przypomnienia, żalu o nieuchronności przemijania. Niemal traumatyczna wizja staje się symbolicznym i ciepłym poszukiwaniem sensu istnienia, zapisanego w upływaniu czasu ale w perspektywie przekazywanego życia. Podkreśla to również prezentując odbitki swoich starszych negatywów, które po obróbce fotograficznej poddaje nowej estetyzacji. Ta retrospekcja nadaje specyficznego stylu, pochodzącego z atmosfery nieistniejących już fotograficznych firm portretowych, w których robienie zdjęć było czymś wyjątkowym i szczególnie celebrowanym.

Irena Nawrot (ur.1960) jest absolwentką Instytutu Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Jej prace były pokazywane w wystawach indywidualnych m.in. w galeriach: FF w Łodzi, Małej w Warszawie, Pustej w Katowicach, Stadtmuseum w Munster, Statnej w Banskiej Bystricy oraz uczestniczyła w wielu zbiorowych, m.in. Kobieta o kobiecie w Galerii BWA w Bielsko-Białej (1996), Chimaera w Staatlische Galerie w Halle (1997), Wokół Dekady w Galerii FF w Łodzi (2002), Person, Zeit und Raum w Museum Repertinum w Salzburgu (2002).

Z galerią Białą współpracuje od 1985 roku, uczestnicząc w wielu projektach m.in. Wieża Bab (1985), Bilans-balans (1993), Biała – sztuka bez ścian (1994), Biała sztuka (1999). Mieszka i pracuje w Lublinie.

Wystawa rozpoczyna cykl wystaw związanych z XX- leciem Galerii Białej w Lublinie.