art. dekoracyjne

Otwarcie: 20.05.2022, godz.: 18.00

Czynna do: 29.07.2022, w godz.: wt.-sob. 12.00-18.00

ART. DEKORACYJNE - ZAPROSZENIE - 150x150.cdr

„W Polsce, wszędzie na ulicach widzę dużo sztuki” – zauważył w 1986 roku pewien niemiecki fotograf – przy okazji swojej pierwszej wizyty w Lublinie. Nie znając języka polskiego, miał na myśli sklepowe szyldy, na których widniały napisy w stylu: art. papiernicze, art. spożywcze, art. przemysłowe, itp.

Tytuł wystawy w Galerii Białej w Lublinie art. dekoracyjne podkreśla wieloznaczność słowa „artykuł”, jego skrót, który wspomnianemu cudzoziemcowi sugerował sztukę. Artykuł oznacza również tekst publicystyczny, literacki lub naukowy obok oznaczenia rzeczy, które są przedmiotem transakcji.

Wystawa art. dekoracyjne odnosi się do przedmiotów – obiektów sztuki z wyartykułowaną wizualnością, które ubogacają miejsce, przestrzeń, zdobią i wypełniają ją. Przez ich obecność tworzy się otoczenie i powstaje wnętrze o charakterze sensualnym, znaczeniowym. Planowana artystyczna metamorfoza wszystkich sal wystawienniczych w Galerii Białej będzie możliwa dzięki spotkaniu twórców wizualnych, projektantów, architektów i rzemieślników z całej Polski w jednej wielowątkowej ekspozycji.

Tytuł prezentacji odnosi się do pojęcia dekorowania, urządzania, udomowiania, ale przede wszystkim oswajania sztuki. Jest próbą namysłu nad takimi zagadnieniami i pojęciami jak: brak – nadmiar, współpraca – samowystarczalność, niezależność – kontekst, pożyteczność – nieprzydatność, miejsce prywatne – miejsce przypadkowe, chaos – ład, sztuka – dekoracja, przeszłość – teraźniejszość, człowiek – przedmiot, kopia – oryginał. To również refleksja nad problemem ergonomii i użyteczności, ale także konsumpcjonizmu, ekologii i recyklingu.

Na wystawie zostaną pokazane prace premierowe, przygotowane specjalnie do przestrzeni Galerii Białej oraz dzieła zrealizowane wcześniej, ale nigdy nie prezentowane w lubelskiej galerii. W ramach projektu powstanie unikatowe wydawnictwo, którego prezentacja planowana jest w ostatnim dniu wystawy 29 lipca 2022

W wystawie biorą udział: Oliwia Beszczyńska, Marcin Chomicki, Grzegorz Drozd, Jacek Fijałkowski, Magdalena Franczak, Natalia Gruszecka, Hakobo, Maja Kitajewska, Jarosław Koziara, Danuta Krupska-Sołowiej, Danuta Kuciak, Alicja Łukasiak, Jan Mioduszewski, Monika Patuszyńska, grupa Pol/Sztyma/Wolna, Magdalena Rukasz, Dawid Ryski, Krzysztof Sołowiej, Kamil Stańczak, Mariusz Tarkawian, Marcin Zawicki i Agata Zwierzyńska.

Kuratorka wystawy: Anna Nawrot

 

MKiDN_czarne_M

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego


Napisy: kliknij przycisk na pasku wyświetlania CC i wybierz Polski
Audiowstęp >> kliknij tutaj <<


Napisy: kliknij przycisk na pasku wyświetlania CC i wybierz Polski
Audiodeskrypcja filmu/audiowstęp:
[Film „art. dekoracyjne” to zwiastun wystawy zbiorowej wyreżyserowany przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Zaciemniony kadr, z prawej strony światło z projektora, z lewej strony stoi mężczyzna, nie widać jego rysów twarzy, przez całe pomieszczenie pada czerwona kreska świetlna poziomicy. Następny kadr to zaciemniona sala wystawowa z centralnie wyświetlonym na ścianie projektem w złoto-czarne głównie pionowe paski schodkowo rosnące ku środkowi. Dwie drabiny, poziomica elektroniczna na statywie i mężczyzna wchodzi na schodek drabiny. Zbliżenie na profil twarzy mężczyzny i fragment pracy malarskiej na ścianie. Mężczyzna maluje wałkiem czarne pasy. Kolejny kadr znowu widok ogólny pod kątem z widoczną pracą z projektora, w kadrze mężczyzna na drabinie i kobieta u dołu. Zbliżenie. Na ciemnozielonej ścianie po lewej strony fragment kolorowego obrazu w ciepłych brązowych i kremowych barwach, po prawej stronie lewe ramię mężczyzny ubranego w czarno-pomarańczową koszulę z krótkimi rękawami. Widok szerszy również z widoczną ciemnozieloną ścianą w tle, a na niej zawieszony ten jeden obraz i kilka innych oparte o podłogę. Na ich tle dwaj mężczyźni dyskutują wskazując na coś, co trzyma jeden z nich. Włączona poziomica laserowa na statywie, srebrna poziomica oparta w tle o ścianę. Zbliżenia na mniejsze kolorowe obrazy. Jeden z mężczyzn ubrany na czarno wkręca wkręt w ciemnozieloną ścianę, drugi z lewej strony na tle białej ściany we wzorzystej koszuli z czerwoną czapką z daszkiem przygląda się. Kolejny kadr mężczyzna w czerwonej czapce robi zdjęcie zielonej ścianie z zawieszonymi obrazami, jest rozostrzony. Zaciemniony kadr w tle brązowe koło z folią przyczepioną do brzegów, na pierwszym planie figura kobiety z krótkimi włosami i okularami. Zbliżenie. Na tle czarnej ściany powiewają fragmenty folii. Wnętrze jasnej sali wystawowej, z prawej strony kilkanaście białych półek powieszonych nieregularnie i kilka pudełek na podłodze, koło nich przechodzi mężczyzna z długimi włosami spiętymi w kok i brodą ubrany na czarno. Lewa połowa kadru czarna, po prawej kolorowy twór ze stopionego plastiku. Kolejne kadry również pokazują plastikowe figury. Małe postacie z plastiku. Fioletowe oko, pomarańczowy łeb świni. Szybkie, krótkie ujęcia. Delikatny rysunek różowych frędzli albo kwiatków kielichowych. Różowa ceramika jakby kapelusz grzyba z wypukłymi ustami. Zbliżenia na origami z papieru, namalowane drewno, kolorowe plakaty pełne wzorów, napisów. Czarny ekran. Znowu szybka sekwencja kwadratowych małych kolorowych obrazów z wymalowanymi gestami malarskimi. Dwie kobiety stoją do siebie plecami na tle białej ściany z częściowo powieszonymi kwadratowymi obrazami. Jedna sprawdza coś na kartce a druga wiesza obrazki. Kilka zbliżonych ujęć na druty zakończone drewnianymi kostkami i na obrazy z drewna oświetlone słońcem. Zmieniające się minimalistyczne wzory, spirale, koła, kwadraty, kolorowy wielkoformatowy wydruk na ścianie. Czarno-biała grafika. Na środku napis czcionką pisaną odręcznie art. dekoracyjne. Dookoła napisu i na całości grafiki rozlewa się wzór pofalowanych linii. Przez krótką chwilę grafika staje się tęczowa. Potem znowu jest czarno-biała. Kolejna grafika z tym samym tłem, ale na białych paskach w trzech kolumnach wypisane są nazwiska artystek i artystów biorących udział w wystawie: Oliwia Beszczyńska, Marcin Chomicki, Grzegorz Drozd, Jacek Fijałkowski, Magdalena Franczak, Natalia Gruszecka, Hakobo, Maja Kitajewska, Jarosław Koziara, Danuta Krupska-Sołowiej, Danuta Kuciak, Alicja Łukasiak, Jan Mioduszewski, Monika Patuszyńska, grupa Pol/Sztyma/Wolna, Magdalena Rukasz, Dawid Ryski, Krzysztof Sołowiej, Kamil Stańczak, Mariusz Tarkawian, Marcin Zawicki i Agata Zwierzyńska. Kolejny kadr również z takim samym tłem, na białych poziomych paskach tekst: otwarcie piątek dwudziestego maja dwa tysiące dwudziestego drugiego roku godzina osiemnasta / galeria biała centrum kultury w lublinie / ulica peowiaków dwanaście dwadzieścia zero zero siedem lublin biala.art.pl fb: galeriabialawlublinie / wystawa czynna do dwudziestego dziewiątego lipca tego samego roku od wtorku do soboty w godzinach dwunasta do osiemnastej. W ostatniej linijce logotypy Galerii Białej, Centrum Kultury w Lublinie, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz patronat medialny i logotyp ZOOM. Ostatni biały kadr i na środku jedynie napisy: zdjęcia / montaż: Marcin Studziński / i mniejszymi literami pod spodem muzyka: JET LAG – Fasion.]