BIAŁE KOMBINACJE – II część
JAN GRYKA, KAROLINA KOMOROWSKA, ROBERT KUŚMIROWSKI, IRENA NAWROT, MARTA POLKOWSKA, KAMIL STAŃCZAK, MICHAŁ STACHYRA, MARIUSZ TARKAWIAN
Otwarcie: 17.01.2008, godz.: 18.00
Białe kombinacje w dwóch odsłonach na przełomie roku 2007–2008 to propozycja najbardziej aktualnych poszukiwań artystów, związanych z lubelską Galerią Białą dla Galerii Sanockiej BWA. Białe kombinacje stały się jednocześnie otwarciem dwudziestego trzeciego roku działalności Białej.
(…)
Wszyscy uczestnicy wystaw Białych kombinacji związani są z Lublinem, poprzez studia lub pracę na Wydziale Artystycznym UMCS. Przeważają młodzi artyści.
(Fragment tekstu programowego Białych kombinacji autorstwa Anny Nawrot. Cały tekst TUTAJ)
MARIUSZ TARKAWIAN
od Novej Białej (2005) Mariusz Tarkawian pełni funkcję kronikarza, nie tylko galerii Białej ale i wielu innych miejsc, osób, przejawów chwili i artystycznych faktów. Jego rysunkowa rejestracja ulotnej chwili pełna jest dowcipu, z czasem zaś zyskuje niespotykaną rzeczową trafność kontekstu rysowanej sytuacji. Jest on również autorem monumentalnej realizacji rysunkowej pn. Kolokwium z historii sztuki, w której przedstawił zarys sztuki od paleolitu do współczesności. Na wystawie prezentuje rysunki, które odnoszą się wyłącznie do wydarzeń związanych z tą wystawą.
Mariusz Tarkawian (ur. 1983 ) jest studentem IV roku Edukacji Artystycznej WA UMCS.
JAN GRYKA
używa w swoich artystycznych realizacjach mąki, mieszanej niekiedy z wodą, białkiem, kurzem czy piaskiem. Akcentuje procesualny, nietrwały charakter działania artystycznego, dlatego mąka poddawana jest dalszej obróbce, przeistaczając się w nowe artystyczne formy. Z czasem ulega procesom rozpadu, zaniku, zepsucia czy wreszcie staje się pożywieniem dla żyjątek, zwanych „robaczkami sztuki”. Są to m.in. wołki mączne, które niedawno zalęgły się w zbiorach drobin, zmieniając ich postać. Artysta konsekwentnie, od 2001 roku, zajmuje się sygnowaniem i przeliczaniem drobin ciasta z wystawy TYP 650. Historie z tym związane prezentuje na tej wystawie.
Jan Gryka (ur. 1959) jest absolwentem Instytutu Wychowania Artystycznego (obecnie Instytutu Sztuk Pięknych) i pracownikiem WA UMCS. Prowadzi wraz z Anną Nawrot Galerię Białą.
ROBERT KUŚMIROWSKI
jest artystycznym „fałszerzem” materii, czasu i przestrzeni. Zaklina w trwałe ślady wspomnienia, myśli i marzenia. Określany jako „sztukmistrz z Lublina” kreuje wciąż od nowa zapomniane światy – nadając im nowe znaczenia. Buduje dyskurs pomiędzy historią a czasem współczesnym zdecydowanie opowiadając się po stronie odzyskanej pamięci. Prezentowana część dużego projektu „Chleb” jest początkiem wystawy, którą artysta zrealizuje w Herzliya Museum of Contemporary Art in Tel-Aviv w 2008 roku, wspólnie z Janem Gryką i jego drobinami.
Robert Kuśmirowski (ur. 1973) jest absolwentem oraz pracownikiem WA UMCS.
IRENA NAWROT
tworzy fotografie posługując się techniką, polegającą na poddawaniu czarno-białych powiększeń procesowi wielokrotnego kolorowania. W swoich pracach – inscenizacjach fotograficznych – własne doświadczanie ludzkiej cielesności traktuje jako przekaz refleksji bardziej uniwersalnej, odnoszącej się do przemijalności, upływu czasu, czasem w kontekście osobistego doświadczenia. Podobnie w relacji matka-córka szuka aktywnych kontekstów znaczeniowych, wynikających z ciągłego, wspólnego obcowania.
Irena Nawrot (ur. 1960 r.) jest absolwentką Instytutu Wychowania Artystycznego (obecnie Instytutu Sztuk Pięknych) i pracownikiem WA UMCS.
KAROLINA KOMOROWSKA
maluje swoje obrazy na wyciętych sklejkach i płytach MDF, w skali 1:1, przedstawienia przedmiotów codziennego użytku, takich jak: kredens, zegar, koronkowa serweta na blacie stołu, zniszczony materac, dywan. Inspirują ją realne przedmioty pochodzące z domu jej dziadków. Dla niej mają szczególny wymiar osobisty i dlatego są godne tak precyzyjnego odtwarzania, a ślady zniszczeń i upływ czasu staje się wartościującym sensem tego malarstwa.
Karolina Komorowska (ur. 1981) jest absolwentką WA UMCS.
MARTA POLKOWSKA
tworzy Przedmioty cielesne. Są to prace malarskie, wykonane na nietypowym podłożu takim jak: bęben pralki, żarówka, ekran telewizora, rozbite okno, czajnik. Różne części ludzkiego ciała typu: ucho, oko, usta, stopa, nos, palec malowane w realistyczny sposób sprawiają wrażenie integralnie związanych z powierzchniami, na których je widzimy. A powierzchnie te są brudne, stare i zużyte. Tym samym tworzą dyskurs o degradacji przedmiotów i kondycji ludzkiego ciała. I jedne i drugie bywają wymieniane na nowe.
Marta Polkowska (ur. 1984) jest studentką IV roku WA UMCS.
KAMIL STAŃCZAK
zajmuje się malarstwem i grafiką. Jest też autorem skomplikowanych, ruchomych obiektów. Motywy malarskie jego obrazów pochodzą z reklam, internetu, prasy. Są to wizerunki zwierząt, postaci z różnych epok i wielorakich zawodów, futurystyczne roboty i monstra. Wyeksponowane w formie kolejki są swoistą niekończącą się narracją. Kto następny? Kto jeszcze? Malarska opowieść, miksująca skalę postaci, czas, rzeczy w wizerunki prawdziwe i fikcyjne staję się alegorią inspirowaną medialnym i wirtualnym światem.
Kamil Stańczak (ur. 1980) jest absolwentem i pracownikiem WA UMCS.
MICHAŁ STACHYRA
wielokrotnie wcielał się na potrzeby swoich projektów w różne postacie. Był między innymi: fińskim archeologiem, V-ce Misterem w konkursie na Najprzystojniejszego Studenta Lublina, antyterrorystą, kuratorem Pielgrzymki przez sztukę, twórcą Poradni Psychologicznej dla Artystów. Projekt pt. Związek to film, ukazujący wciąż tradycyjny podział ról w związku kobiety i mężczyzny oraz wynikające z tego podziału szowinistyczne postępowanie mężczyzn. Artystę zainspirowała banalność męskiej frustracji i schemat męskich zachowań. W filmie gra rolę męża, a jego narzeczona rolę kochanki.
Michał Stachyra (ur.1981) jest absolwentem WA UMCS.