XX-lecie Galerii Białej

Nova Biała

URSZULA ADAMCZYK, MAGDA BICZ, AGNIESZKA CIEKOT, KATARZYNA CICHOŃ, ANDRZEJ ĆWIKŁA, ELIZA GALEY, ANNA GRYCZKA, JAN GRYKA, LESZEK HETMAN, KATARZYNA ISKRA, JUSTYNA JANUSZ, PAULINA KARA, CEZARY KLIMASZEWSKI, DARIUSZ KOCIŃSKI, JAROSŁAW KOZIARA, DANUTA KUCIAK, ROBERT KUŚMIROWSKI, KATARZYNA LIS, MARCIN ŁUKASIEWICZ, MARIUSZ MIERZEJEWSKI, MARZANNA MOROZEWICZ, IRENA NAWROT, ANNA NAWROT, OLA NIEWIADOMSKA, WOJCIECH SAMOREK, MICHAŁ STACHYRA, KAMIL STAŃCZAK I SŁAWOMIR TOMAN, ANGELIKA MILANIUK, MARIUSZ TARKAWIAN, MICHAŁ KAWALEC.

Otwarcie: 24.06.2005, godz.: 18.00

Czynna do: 22.07.2005, w godz.: pon.-pt. w godz. 11.00-17.00

head

Galeria Biała, działająca nieprzerwanie od 1985 roku, najpierw w obrębie Lubelskiego Domu Kultury, obecnie Centrum Kultury w Lublinie konsekwentnie prezentuje i promuje sztukę aktualną.

W związku z jubileuszem XX-lecia galerii prezentowana jest duża wystawa w kilkunastu pomieszczeniach Centrum Kultury, także części po Akademii Medycznej pn. NOVA BIAŁA

NOVA BIAŁA to odniesienie do nazwy galerii. Poprzez biel określana jest też czystość intencji artystycznych i symboliczne miejsce do wypełnienia, do nadawania mu ciągle nowego znaczenia. Proces budowania „białej sztuki” zamknięty w XX-tu latach doprowadził do skrystalizowania takiego kontekstualnego obszaru, w którym stale aktywne są różnorodne procesy kreacji artystycznej. Dzięki temu do tych, którzy rozpoczynali pracę galerii, dołączają ciągle młodzi artyści, stale przewartościowując obszar „białej sztuki”. Ten stan jest procesem ciągłym i nie udaje się przewidzieć jego skutków. Jest zawarty w jakimś falowaniu, w amplitudzie zdarzeń, w oczekiwaniu na to co nastąpi. To już kolejne nowe pokolenie artystów, za których Biała chce wziąć merytoryczną odpowiedzialność. Uczestniczyliśmy już w kilku pokoleniowych zrywach, którym towarzyszą emocje odkrywania „nowego świata”. Jesteśmy tu na miejscu w Lublinie i tu właśnie chcemy odkrywać „swoją Amerykę”. I choć jest to tylko dążenie, dążenie w stanie ciągłym, to przez te lata nazbieraliśmy wiele dowodów w postaciach wielu artystów, uczestniczących aktywnie w procesie budowania nowej aktualnej sztuki w Polsce i na świecie.

W wystawie biorą udział przede wszystkim artyści lubelscy, którzy zawsze stanowili źródło inspiracji galerii i motyw jej funkcjonowania ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszego pokolenia.

Są to: Urszula Adamczyk, Magda Bicz, Agnieszka Ciekot, Katarzyna Cichoń, Andrzej Ćwikła, Eliza Galey, Anna Gryczka, Jan Gryka, Leszek Hetman, Katarzyna Iskra, Justyna Janusz, Paulina Kara, Cezary Klimaszewski, Dariusz Kociński, Jarosław Koziara, Danuta Kuciak, Robert Kuśmirowski, Katarzyna Lis, Marcin Łukasiewicz, Mariusz Mierzejewski, Marzanna Morozewicz, Irena Nawrot, Anna Nawrot , Ola Niewiadomska, Wojciech Samorek, Michał Stachyra, Kamil Stańczak i Sławomir Toman.

W trakcie przygotowań do wystawy dołączyli: Angelika Milaniuk, Mariusz Tarkawian i Michał Kawalec.

Połowa uczestników wystawy to studenci Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.

NOVA BIAŁA to prezentacja malarstwa, rysunku, rzeźby, fotografii, projekcji filmowych i instalacji. To również koncerty i wystąpienia w dniu otwarcia wystawy.

Większość wystaw to realizacje odnoszące się do wybranych przestrzeni w opuszczonej części Akademii Medycznej. Powstaną one na miejscu. Ich problematyka stanowi szeroki wachlarz artystycznych zainteresowań: od traumatycznych wspomnień poprzez wątki społeczne, mentalne, historyczne, kulturowe, czasem w ujęciu krytycznym czy ironicznym. Inne zaś prace, operując specyficzną estetyką przesuwają granice doświadczenia wizualnego w sfery osobistych odniesień artystycznych, które nawiązują do prywatnych mitologii. To, co dla galerii jest wskazaniem na wartość lokalną jako funkcjonalną podstawę, dla artystów staje się formą uczestnictwa w procesach globalnych. Zewnętrzne, odległe światy wkradają się do ich siedlisk i zaczynają dominować nad ich życiem. Zmedializowany, wirtualny system zastępuje dotychczasowy kod porozumiewania się, stąd też pojawiają się krytyczne odniesienia nie tylko wobec sztuki ale wobec otaczającej rzeczywistości. Nieustanne budowanie tożsamości miejsca w wymiarze lokalnym staje się podstawą poprzez którą filtrowane są wszelkie dane zewnętrzne.

Kuratorzy wystawy: Anna Nawrot i Jan Gryka


HALL CK


 

AGNIESZKA CIEKOT – 126 snów, obiekt, Fiat 126 p, wyprodukowany w 1983, tekst

Karoseria ciągle używanego „malucha”, został pokryta tysiącami słów, które stanowią zapis snów. Układają się one w krótkie opowiadania. Pisane ręcznie zdania są nie tylko wizualnym nośnikiem, ale przede wszystkim pamiętnikiem emocjonalnych stanów, które pojawiają się intensywnie zaraz po przebudzeniu. Śnimy… ale chwilę potem zapominamy… Teraz Agnieszka zabiera swoje sny w podróż, zawsze kiedy jedzie swoim autem one ją otaczają a jednocześnie komunikują swoją ciągłą obecność zewnętrznemu światu.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Agnieszka Ciekot (ur. 1982) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

 

ANNA GRYCZKA – akcja, instalacja

Jest autorką akcji, w których uczestniczy ona sama wraz z zaproszonymi przez siebie młodymi kobietami. Ubiera je w bawełniane koszulki i ustawia w określonym porządku we wnętrzach. Jej pierwsza akcja na wystawie Cotton I odnosiła się do ubioru. Modelki prezentowały białe koszulki z tekstami Anny Gryczki. Druga akcja komentowała pomarańczową rewolucję w kontekście własnych przeżyć i zdarzeń, dziejących się w tym samym czasie. Wówczas dziewczyny pojawiły się w pomarańczowych koszulkach z tekstami prasowymi. W obecnej akcji dominujący jest kolor żółty wobec osobistych i autobiograficznych sentencji i dziecięcych fotografii. Tylko w dniu otwarcia wystawy koszulki są eksponowane na 20 modelkach. Później pozostaną w miejscach, gdzie się znajdowały.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Anna Gryczka (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie


SALA CZARNA

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 


 

IRENA NAWROT – fotografia czarno-biała, kolorowana

Zestaw fotografii tworzą obrazy z rodzinnego domu. Pokoje, klatki schodowe i taras. Ten dom rodzinny to tzw. bliźniak. Jego połowa stanowi lustrzane odbicie drugiej połówki. Mieszkają w nim starsze kobiety. Zdjęcia są rejestracją wnętrz, w których pojawia się również ich autorka. Kolorowanie fotografii podkreśla nieco styl wnętrz, niezmiennych od ponad 20 lat, a nagromadzenie przedmiotów stanowi mimowolną opowieść o żyjących w niej osobach.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Irena Nawrot (ur. 1960) jest absolwentką Instytutu Wychowania Artystycznego, obecnie Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w macierzystej uczelni.


 

CEZARY KLIMASZEWSKI – obiekt

To struktura, która okazuje się być modelem grobowców w naturalnych wymiarach. Mała architektura w zderzeniu z miejscem, które w historycznym kontekście było klasztorem, szpitalem jest szczególnym wątkiem tej wystawy. Czas jakby wrócił do miejsca, w którym ludzkie ciało znalazło niszę na wspomnienie o przemijaniu. Widok jest zaskakujący. Ale przecież nie odległy dla każdego z nas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cezary Klimaszewski (ur. 1971) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w macierzystej uczelni.


 

DANUTA KUCIAK – Klaun, fotografia barwna

Jej fotograficzne prace to cykle zdjęć, w których jest równocześnie fotografem i modelem. Poza, wyraz twarzy, staranny dobór rekwizytów i makijaż stają się koniecznym atrybutem tych aranżacji i sesji fotograficznych, w których ona sama wobec siebie jest kimś innym. Fotografia, którą zwykle traktujemy jako prawdę o rzeczywistości, oszukuje i kamufluje tę rzeczywistość. Fotografie Danuty Kuciak poddają w wątpliwość kreowane schematy medialne. Tworzą sztuczny
i hermetyczny świat, stając się również jej światem rzeczywistym.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Danuta Kuciak (ur. 1963) jest absolwentką Instytutu Wychowania Artystycznego, obecnie Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w macierzystej uczelni.


FOYER


 

ELIZA GALEY –  instalacja, film, łuski po nabojach, rysunki

Film rejestruje strzelenie z broni sportowej do tarczy przez samą artystkę w procesie nauki strzelania. Jest to bardzo osobista wypowiedź i rodzaj metafory mającej na celu ostateczne rozprawienie się z przeszłością.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eliza Galey (ur. 1978) jest absolwentką Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


SALA NOWA


 

WOJCIECH SAMOREK, MICHAŁ STACHYRA – Dewastator, film

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 


 

JUSTYNA JANUSZ – instalacja

Wykroje ubranek dla lalek są podstawą tej wizualnej aranżacji.

Ubieranie lalek jest pierwszą próbą dopasowania się do reguł świata dorosłych. Pamiątka beztroskich zabaw z dzieciństwa staje się uosobieniem wyobrażenia, zawartego w pamięci: przypominania, udawania i dopasowywania się do zasad toczącej się ludzkiej gry zachowań. Labirynt nici, z których powstała realizacja, staje się plątaniną znaczeń, dominacji, uwikłań i kulturowych przeniesień z czasu dzieciństwa.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Justyna Janusz (ur. 1982) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

MARCIN ŁUKASIEWICZ – obraz

Pojedyncze postacie dzieci pogrążonych w smutku i bezruchu pojawiają się w różnorodnych wnętrzach, na klatkach schodowych, strychach lub w przestrzeniach, przypominających hale fabryczne. Architektoniczne tła, o wielu perspektywach tworzą nasycony „pejzaż”, w którym poszczególne postacie, jakby wyrwane z innej rzeczywistości kreują przedziwną atmosferę tych obcych i zderzonych ze sobą światów. Obrazy nie są ilustracjami. Raczej przywodzą na myśl rozbudowane utwory literackie same w sobie.

Minolta DSC

Marcin Łukasiewicz (ur. 1979) jest tegorocznym absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

ANNA NAWROT – obiekty

Podstawą obiektów są stare krawaty, pochodzące ze sklepów z odzieżą używaną.

Krawat jako atrybut męskiego stroju w tym wypadku jest elementem stanowiącym tworzywo do wykonania obiektów, opartych na damskich manekinach. Seksualność związana z płcią staje się wieloznaczna. Męskie krawaty przeistaczają się w finezyjną suknię, która łączy w sobie dwie cielesności: męską i żeńską. Anonimowy tłum właścicieli porzuconych krawatów zostaje wpisany w strategię kulturowego upiększania ciała poprzez strój.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Anna Nawrot (ur. 1960) jest absolwentką Instytutu Wychowania Artystycznego, obecnie Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Z Janem Gryką prowadzi Galerię Białą.


 

KAMIL STAŃCZAK – obrazy, obiekty

Istotą figuratywnych obrazów Kamila Stańczaka jest zupełnie inny sposób widzenia malarstwa. Staje się to poprzez zastosowanie jako podobrazia tkaniny użytkowej z określonym deseniem np. kratka, paski, moro, itp. Malowane postacie są jakby wyjęte z gazet i przewrotnie ponownie stają się nowym collage. Odkrywamy w nich kulturowe klisze, bliskie ale też trochę nierealne. Tkaniny, które mogłyby być obrusami lub sukienkami są nimi również na obrazach. Ten zabieg gotowych wzorów i ornamentów jest jakąś wskazówką na rozczytanie i grę tego, co może być lub jest namalowane.
Kamil Stańczak jest również autorem grafiki na plakat NOVA BIAŁA

Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC

Kamil Stańczak (ur. 1980) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje na macierzystej uczelni.


 

ELIZA GALEY – rysunki

Wykonane są przy pomocy tabliczki Braille. Motywem jest jej m. innymi akt, w którym zalotnie rzuca banknotami (znaczonymi brajlem). Technika zastosowana przez Elizę Galey odsyła do dotyku, cielesności, intymności, do tego, co widzialne i niewidzialne.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eliza Galey (ur. 1978) jest absolwentką Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

KATARZYNA LIS – obiekt, fotografia czarno-biała

Obiekt fotograficzny został zainspirowany odnalezionymi po latach negatywami, pochodzącymi z archiwum, zajmującego się zawodowo fotografią, jej nieżyjącego ojca. Klisze przedstawiają pozycje seksualne. Zestawione są z reprodukcjami zdjęć grupy trzech osób. Z nich został zbudowany „domek z kart”. Odwrócone od widza dają tylko częściową możliwość wglądu. Temat tabu, jaką jest cielesność i seksualność, w prosty sposób ujawniają mechanizm społecznych i mentalnych ograniczeń i zastrzegają dostęp tylko dla dorosłych.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Katarzyna Lis (ur. 1977) jest absolwentką Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

WOJCIECH SAMOREK – Toleruj mnie, fotografia cyfrowa, wydruk komputerowy

Praca nawiązuje do pojęcia tolerancji. Dominacja i globalizacja stały się punktem wyjściowym tej pracy. Obraz jest złożony z kilkuset kwadratowych pikseli. Jego odczytanie jest możliwe w dwóch planach. Z większej odległości pojawia się wizerunek Myszki Miki. Jednak w miarę przybliżania się do obrazu można rozszyfrować znane wizerunki postaci z historii światowych przywódców i aktualnych polityków. Wszyscy są niejako wmiksowani w wizualny strumień informacji w postać znanego wszystkim bohatera z kreskówki.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wojciech Samorek (ur. 1982) jest studentem IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


KORYTARZ AKADEMII


 

KATARZYNA CICHOŃ – Szmaragdowa 36, instalacja, tapeta

Katarzyna Cichoń mieszka przy ulicy Szmaragdowej w Lublinie. Blokowisko jest jej naturalnym otoczeniem. Widok z okna na blok nr 36 zaowocował serią zdjęć. Fotografowanie fasady domu z rzędami okien i rytmem balkonów doprowadziło do rzetelnego zarejestrowania, tego co ją otacza. Moduły zdjęć stały się podstawą do wykonania odbitek ksero i powielenia ich w formie czarno-białej tapety na ścianach całego wnętrza. Zewnętrzna fasada budynku stała się wnętrzem, do którego możemy wejść i zaglądać ludziom w okna.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Katarzyna Cichoń (ur. 1981) jest studentką III roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

MARZANNA MOROZEWICZ – makatki i ceraty, obrazy, tkaniny

Ich istotą są motywy, zaczerpnięte z seryjnie produkowanych cerat, przeznaczonych na kuchenne stoły. Cytowanie użytkowej ikonografii jest dla Marzanny Morozewicz wymowne w kontekście tzw. estetyki, spotykanej w codziennym, domowym życiu. Serwety, obrusy, firanki, zasłonki itd. zwykle utożsamiane z naiwnym kobiecym gustem tu stają się podstawą znaczeniową obrazów. Właściwie zastępują obrazy, choć są malowane jako obrazy olejne. Przypisane kobietom atrybuty codzienności wprowadzają tę estetykę w obszar sztuki.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marzanna Morozewicz (ur. 1965) jest absolwentką Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w Zakładzie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Białymstoku.


WIRYDARZ


 

JAROSŁAW KOZIARA – Akszon pejnting,  instalacja i performance

Projekt, złożony przez niego w 1993 jak do tej pory nie doczekał się realizacji. Jarek wówczas studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Chciał się „rozprawić” z malarstwem. Wystąpienie to stało się zatem możliwe w kontekście 12 lat a realizacja aktualna. Czy owo rozprawienie się z malarstwem jest postawą ironiczną czy może wręcz przeciwnie, staje się konstruktywnym udziałem artysty w procesie odkrywania jego granic, pozostawiamy pod ocenę zwiedzających.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Jarosław Koziara (ur. 1967) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.


 

ROBERT KUŚMIROWSKI – koncert w dniu otwarcia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Robert Kuśmirowski (ur. 1973) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie


STARA AKADEMIA


 

KAMIL STAŃCZAK – obrazy, obiekty

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kamil Stańczak (ur. 1980) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje na macierzystej uczelni.


 

JAN GRYKA – Kolekcja drobin, wątki, obiekty, fotografie, rysunki, zapiski, dokumentacja, filmy

Obecna prezentacja jest konsekwencją wcześniejszej wystawy pt. TYP 650 z 2001 roku, kiedy to artysta zaprosił kilkadziesiąt osób do wyklejenia ciastem wydzielonych fragmentów ścian galerii. Wyschnięte drobiny ciasta stały się dla niego pretekstem do kolejnych realizacji. Część z nich otrzymali inni artyści, którzy wykonali prace oparte na motywie drobiny ciasta. Stały się one Kolekcją drobin. Znajdują się na wystawie wraz z obiektami, fotografiami, filmami i dokumentacją historii drobin ciasta przetworzonych przez Jana Grykę.

Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jan Gryka (ur. 1959) jest absolwentem Instytutu Wychowania Artystycznego, obecnie Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w macierzystej uczelni. Z Anną Nawrot kieruje Galerią Białą.


 

KATARZYNA ISKRA – blog na ścianie

Motywem tej pracy są autentyczne wypowiedzi kilkudziesięciu osób, zamieszczone na blogach internetowych. Emitowane w wirtualną rzeczywistość zaczynają żyć swoim życiem. Z jednej strony są to bezimienne teksty, w których jest sporo intymnych i szokujących zwierzeń. Z drugiej zaś strony są być może jedyną terapeutyczną możliwością jakiejkolwiek wypowiedzi. Teksty te stanowią wybór ogólnego spektrum ludzkich zachowań. Ściana staje się zatem freskiem i najbardziej aktualnym znakiem wirtualnych światów, których nie ma – dopóki sami nie siądziemy przed klawiaturą komputera. To świat przed naszymi oczami. Czy obcy? Czy prawdziwy?

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Katarzyna Iskra (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

LESZEK HETMAN – instalacja

Jest to realizacja nawiązująca do społecznych schematów mentalnych w kontekście różnorakich zachowań. Z jednej strony jest poczuciem spuścizny, dziedzictwem narodowym a z drugiej zderzeniem ze sztuką, która znosi wszelkie społeczne uzgodnienia. Tożsamość określona jest przez użycie dwóch barw. Symbolicznie nawiązuje do bieli jako czystości, świętości i czerwieni, ale jako koloru żałoby papieskiej. W tym kontekście inaczej jawią się barwy narodowe: biel i czerwień.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Leszek Hetman (ur. 1974) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

OLA NIEWIADOMSKA – realizacja malarska, collage, fotografie, obiekty

Korzystając z rodzinnej fascynacji i spuścizny Ola Niewiadomska kontynuuje ten wątek tradycji, który odnosi się do sztuki ludowej. Jej rodzinny dom, zawsze był pełen zbiorów takiej sztuki. Podstawą artystycznych dociekań stały się wątki identyfikacji z tym, co jest otoczeniem w jej mieszkaniu. Członkowie rodziny zamieniają się więc w ludową Pietę zaś ona będzie Panną Młodą. Powstała realizacja odnosi się do potocznego doświadczania sztuki z pozycji tożsamości, która raczej związana jest z estetyką dużego miasta i blokowisk. Pojawia się brak tego, co było podstawą wiejskich tradycji, przenoszonych z pokolenia na pokolenia.

Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ola Niewiadomska (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie .


 

ANDRZEJ ĆWIKŁA – instalacja

Stanowi ją stiuk na ścianie z centralny miejscem, w którym znajduje się rodzaj sejfu. Za srebrną ażurową płaszczyzną artysta umieścił pępowinę swojego syna. Dekoracyjna ściana jest skrytką dla tej jedynej pozostałości, która jest pamiątką cząstki człowieka, jego czasu życia w łonie matki. Jest nawiązaniem do miejsca mistycznego. Do duchowego śladu zawartego w cząstce żywej materii przechowywanej później jako ślad życia.

Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Andrzej Ćwikła (ur. 1973) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

PAULINA KARA – Latarnia, instalacja

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paulina Kara (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

DARIUSZ KOCIŃSKI – Biały, Czarny…, instalacja video

Film został zrealizowany w budynku Centrum Kultury. Odnosi się do miejsca z jego aktualną atmosferą, mroczną i nasyconą przez architekturę. Zakłócone zostały ciągi komunikacyjne i ciąg zdarzeń, ale oswojone i nasycone obecnością ludzi. Ciemna sala, z której wydobywa się straszliwy huk. Miejsce dźwięku w miejscu, gdzie była cisza.

czarny, bialy05_p1 czarny, bialy10_p1 czarny, bialy14_p1

Dariusz Kociński (ur. 1974) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

ROBERT KUŚMIROWSKI – obiekt

Zanurzenie w przeszłości, fascynacja światem przedmiotów, nasyconych niepowtarzalną atmosferą, którą ujawnia w mistrzowski sposób tworząc kopie i falsyfikaty, gdzie podróbki i oryginały są tożsame. Pamięć i czas, zaklęty, mroczny i nostalgiczny. Przestrzeń do odkrycia i nazwania… Niespodzianka ukryta na styku materii prawdziwej i czystej kreacji, w której cały świat poddany jest w wątpliwość. Odbicia w lustrze stają się materialne, kiedy lustro ustawia Kuśmirowski.

Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Robert Kuśmirowski (ur. 1973) jest absolwentem Wydziału Artystycznego na Uniwersytecie im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

MAGDA BICZ – realizacja malarska na ścianie, obrazy

Inspiracją dla powstania obrazów była tkanina, bogato zdobiona detalami i formami, zaczerpniętymi z renesansowych i barokowych ubiorów oraz obić meblowych, kilimów, dywanów, jedwabnych tapet ściennych i szat ornatowych. Ściany dwóch wnętrz pokryte zostały ornamentami, popularnymi w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku w wielu polskich domach. Miały wówczas udawać tapety. Podstawą tej wizualnej aranżacji stały się obrazy, które tutaj znajdują odpowiednie tło. Ono również próbuje „udawać”, czy może raczej zastępować tapetę.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Magda Bicz (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

MARIUSZ MIERZEJEWSKI – partia…, obiekt i film video

Zarówno film video jak i obiekt są podstawą do wykonania niezwyczajnej rozgrywki szachowej. Istotą gry są figury, które tutaj występują jako szklane naczynia z białą i czerwoną cieczą. Partia instruktażowa na filmie jest rzeczywistą partią gry. Ale może też sugerować wątek egzystencjalny, ryzykowny a nie ten widoczny na filmie jako logiczny, zaplanowany i rozstrzygany zawsze w dobrym stylu.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC Minolta DSC

Mariusz Mierzejewski (ur. 1981) jest studentem IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

URSZULA ADAMCZYK – Chcecie bajki? Oto bajka, rysunek na ścianie, obiekt

Szmaciany zajączek z dzieciństwa to ulubiony motyw jej rysunków. Rysuje go już od pewnego czasu i wydaje się, że być może nigdy się jej nie znudzi. Rysunków przybywa a zajączek przybiera ludzkie pozy i staje się alter ego swojej właścicielki. Jest formą personifikacji i poszukiwania prawdziwego wizerunku. A wydawać by się mogło, że jest tylko narysowany…

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Urszula Adamczyk (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

MICHAŁ STACHYRA –  fresk na ścianie

Projekt ten odnosi się do tych specyficznych nowych wątków kulturowych, w których pojęcie piękna podlega presji społecznej i jest kształtowaniem tej kategorii jako wartości medialnej. Michał zgłosił się do konkursu na wybór Mistera Studenta i poddał się wszystkim koniecznym warunkom jak: wizyty u wizażysty, zabiegi kosmetyczne, siłownia, nauka prezentacji itp. Nikt nie zorientował się, że jego udział jest co najmniej ironiczny i zmierza do ujawniania kulis tego typu przedsięwzięć. Nie tylko dobrnął do finału, ale został Vice-Misterem Lublina. Fresk stylizowany na antyczny jest współczesną próbą usankcjonowania pojęcia piękna przez tzw. mechanizmy pop kultury.

Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 


 

MICHAŁ STACHYRA – Biuro kuratora sztuki i punkt informacyjny

Prezentuje następny projekt artystyczny Michała Stachyry, polegający na wędrówce z Lublina do Nałęczowa ze sztandarami tzw. namiestników sztuki, wspólne rozważania o potrzebie sztuki i sile jej oddziaływania. W planie odwiedzanie miejsc szczególnych zaaranżowanych przez Stachyrę oraz możliwość wpisania się na listę uczestników tej wędrówki.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Michał Stachyra (ur. 1981) jest studentem IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


GALERIA BIAŁA


 

PAULINA KARA – Ich dwunastu, instalacja

Realizacja ta jest kontynuacją malarskiego projektu, który prezentował portrety postaci ze świata politycznych afer z charakterystycznym zamazywaniem na wzór telewizyjnych przekazów. Kukiełki odwołują się również do tzw. klasy politycznej, podobnej w sferze zachowań medialnych, wyglądu, stroju, itp. Dwanaście postaci zmierza w kierunku drabinki, po której wejdą wyżej, do …szczęśliwego swojego świata ! Podobne atrybuty, podobny cel i kierunek. Wszystko się zgadza.

Minolta DSC Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Minolta DSC

Paulina Kara (ur. 1981) jest studentką IV roku Wydziału Artystycznego Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.


 

SŁAWOMIR TOMAN – obrazy

Malarstwo to przedstawia wizerunki znacznie powiększonych zabawek, m. innymi takich jak: porcelanowe figurki, portrety lalek typu Barbie, Ken czy krasnali ogrodowych. W rzeczywistości są miniaturowe tutaj zaś stają się monumentalne, chwilami demoniczne. Patrzymy na nie przez pryzmat malarstwa. Sztuczność tych portretów, ale malowanych z wielką precyzją daje zaskakujący efekt. Pojawia się jakaś dziwna nadrealność, która jest w gruncie rzeczy zapisem świata realnego. Fikcja miesza się z rzeczywistością. I dlatego bliżej nam do życia niż do bajki.

Minolta DSC OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sławomir Toman (ur.1966) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Ecole de Beaux Arts w Rennes. Pracuje na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu im. Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.