Piotr Józefowicz The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać

Otwarcie: 23.09.2022, godz.: 18.00

Czynna do: 4.11.2022, w godz.: wtorek-sobota 12.00-18.00

Czarno-biała grafika w kształcie leżącego prostokąta. Składa się z namalowanych setek małych popiersi piłkarzy grupy Niukasl Junajted, którzy mają koszulki w biało-czarne pionowe pasy. Nieco z lewej strony nałożony fragment czarnego tła z białymi napisami. Pionowo PIOTR JÓZEFOWICZ i rozbity na pojedyncze wersy tytuł wystawy THE SH OW MU ST GO ON.
Piotr Józefowicz od 1985 roku tworzy obrazy malarskie „niekończącego się” cyklu pod wyżej wymienionym tytułem. Jest to bardzo konsekwentny zapis zmieniającego się czasu oraz rejestracja otaczających nas sytuacji w dynamicznej rzeczywistości. Trwający ponad 37 lat projekt jest rodzajem rozbudowanej malarskiej narracji, zawierającej różnorakie wątki i motywy, które pochodzą z wielu obszarów ludzkiej obecności. Artysta inspiruje się również obrazami z wirtualnej rzeczywistości. Poszczególne cykle obrazów, odwołując się do różnych estetyk, tworzą imponującą panoramę współczesności. Dotykają konsekwentnie pamięci i czasu. Są rodzajem instalacji, w której artysta prowadzi nas – krok po kroku – do kolejnych monumentalnych malarskich kadrów, odkrywając siłę sztuki, która staje się artystycznym imperatywem dla jego twórcy.
Piotr Józefowicz urodził się w 1959 roku w Lublinie. Ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie mieszka i pracuje na macierzystej uczelni.

 

W Centrum Spotkania Kultur w Lublinie prezentowane są trzy cykle, zaś wystawa w Galerii Białej obejmuje inne prace i pokazuje obszerniejszą część dorobku tego wyjątkowego malarza.


Napisy: kliknij przycisk na pasku wyświetlania CC i wybierz Polski
Audiodeskrypcja filmu/audiowstęp: [Film „Piotr Józefowicz De Szoł Mast Goł On Przedstawienie musi trwać” to relacja z wystawy wyreżyserowana przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Cały film pokazuje uroczyste otwarcie wystawy realistycznych wielkoformatowych obrazów z udziałem artysty i publiczność zwiedzającą poszczególne sale. Widzowie na korytarzu galerii przytulają się i witają z artystą. Kolejne kadry pokazują nagrania do telewizji, kuratorka Anna Nawrot opowiada do kamery o wystawie. Wejście do Patio. Kuratorka przy mikrofonie otwiera wystawę, a obok stoi artysta Piotr Józefowicz. W tle za nimi monumentalne obrazy przedstawiające pejzaż. W międzyczasie zbliżenia na detale obrazów: nierówną fakturę tworzącą wzór na powierzchni, tłum postaci trzymających zdjęcia bliskich, powierzchnię obrazu zamalowaną poziomymi niebiesko-srebrnymi paskami, namalowany album ze zdjęciami rodzinnymi. W tym czasie przy mikrofonie znajduje się artysta. Widok ogólny na Patio i schody prowadzące do Sali Dolnej. Widzowie oglądają, robią zdjęcia i rozmawiają na tle poszczególnych obrazów. Widok z Sali Dolnej. Obraz przedstawiający ekran smartfona zbity lub ubrudzony z napisem plis łejt… Cykl obrazów przedstawiający postapokaliptyczny pejzaż, cyfry, puzzle, podrapane fotografie. Mężczyzna robi zdjęcie swojemu białemu psu na tle obrazu z puzzlami i Pokemonami. Pani z dzieckiem wchodzi do Sali Długiej, gdzie cykl obrazów w niebiesko-szare poziome paski namalowane na panoramie z różnych przemalowanych wycinków z gazet jest ułożony w półkole. Niedokończony cykl obrazów z czarno-białymi portretami piłkarzy drużyny Njukasl Junajted w pionowe pasy, liczne zbliżenia. Dwa pojedyncze obrazy przemalowane z kadrów ze smartfona z fragmentami podłogi peronu stacji kolejowej Njukasl. Widzowie oglądają obrazy przedstawiające stary, zniszczony album ze zdjęciami na czarnych ścianach. Na korytarzu Mariusz Tarkawian na drabinie odrysowuje fragmenty z wystawy, w tym portrety piłkarzy. Na tle korytarza na białych poziomych paskach pojawiają się czarne napisy: PIOTR JÓZEFOWICZ / De Szoł Mast Goł On / Przedstawienie musi trwać / wystawa czynna do czwartego listopada dwa tysiące dwudziestego drugiego roku / od wtorku do soboty w godzinach dwunasta do osiemnastej / Galeria Biała / Centrum Kultury w Lublinie, ulica Peowiaków dwanaście. Ostatni czarny kadr i na środku jedynie napisy na białych paskach: wideo / montaż: Marcin Studziński / i mniejszymi literami pod spodem muzyka: Smartfejs – Brajt Ołszyns. Czarny ekran z białym logo Galeria Biała.]


Audiodeskrypcja filmu/audiowstęp:
[Film „Piotr Józefowicz De Szoł Mast Goł On Przedstawienie musi trwać” to zwiastun wystawy wyreżyserowany przez Marcina Studzińskiego. Zaczyna się od animacji. Na białym tle szare logo Centrum Kultury w Lublinie w lewym dolnym rogu i falujące przerywane linie przez cały ekran. Cały film pokazuje montaż wystawy realistycznych wielkoformatowych obrazów. Pionowe obrazy są przenoszone, przesuwane do siebie przez zespół galerii. Pokazane są zbliżenia na detal. Pojedyncze obrazy składają się na cykle, dlatego płynnie łączą się ze sobą. Przedstawiają pejzaże, kolaże zdjęć, puzzle, wielopostaciowe sceny przykryte szumem poziomych niebiesko-srebrnych pasków, czarno-białe portrety piłkarzy drużyny Njukasl Junajted, stary album ze zdjęciami. Na końcu zdjęcie z wnętrza sali wystawowej ze stojącymi opartymi o ścianę obrazami i drabiną. Na białych poziomych paskach pojawiają się czarne napisy: PIOTR JÓZEFOWICZ / De Szoł Mast Goł On / Przedstawienie musi trwać / wernisaż dwudziestego trzeciego września dwa tysiące dwudziestego drugiego roku piątek godzina osiemnasta / Galeria Biała Centrum Kultury w Lublinie / ulica Peowiaków dwanaście. Ostatni czarny kadr i na środku jedynie napisy na białych paskach: wideo / montaż: Marcin Studziński / i mniejszymi literami pod spodem muzyka: Kosp – Czejsin e Drim.]